ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام صادق علیه السلام:
نسبت به زنان مردم عفت داشته باشید تا زنانتان عفیف بمانند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ، ص 554 ، ح 5
ساسان سالور: فیلمهای دفاع مقدس برای نسلهای بعدی تولید شود
برگزاری جشنوارهها و رویدادهای هنری بسیاری باید ترتیب داده شود تا جنگ برای نسلهای بعدی تفهیم شود. بعد از گذشت سال ها از جنگ چرا برخی فکر میکنند که این موضوع دیگر باید کم رنگ شود و نیاز ندارد که آثار هنری در این خصوص تولید شود. جنگ آنقدر وسعت داشته است که ما فیلمسازان، تنها گوشهای از آن موضوع به این مهمی را توانستیم به تصویر درآوریم مگر نه برگزاری جشنوارهها و رویدادهای هنری بسیاری باید ترتیب داده شود تا این موضوع برای نسلهای بعدی تفهیم شود.
بخشی از صحبتهای این تهیه کننده سینما و تلویزیون با ایرنا
فرصتی برای آگاهی و بالندگی نسل جوان
کیوان ساکت
آهنگساز
آموزش آنلاین موسیقی درکنار مزایای خوب، معایبی هم دارد. نقاط مثبت آن این است که شاید هنرجویان علاقهمند ساکن در نقاط مختلف کشور، به دلیل مسافت طولانی و امکان سفر به تهران، نتوانند از روش تدریس استاد مورد نظر خود بهرهمند شوند و یا به دلیل کمسن و سال بودن این سفر میبایست به همراه خانواده باشد که علاوه بر بُعد مسافت و شاید خطرات پیشرو مجبورند با هزینههای بسیاری هم مواجه شوند. بنابراین برای کسانی که به هر دلیل چه دوری مسافت و چه نداشتن زمان و امکان، استفاده از کلاسهای آنلاین فرصت بسیار خوبی است که میتوانند از آن بهرهمند شوند؛ بویژه شاگردانی که برخی از آنها بسیار بااستعداد هستند. به هرحال تکنولوژی این امکان را فراهم آورده تا بتوانیم فرهنگ و هنر را در دنیا گسترش بدهیم البته با وجود محدودیتها در ایران چون پایین بودن سرعت اینترنت این شرایط کمی سختتر خواهد بود. آشکار است که در آموزش حضوری آموزش بهتر خواهد بود چرا که نیاز است شاگرد برخی از ریزهکاریهای نواختن را چون قرار گرفتن درست انگشتان به روی ساز و پردهها از نزدیک درک و دریافت شود و صدای ساز را واضحتر بشنود. در دورههای بالاتر هم نیاز است استاد بنوازد و شاگرد آموختههای خود را تکرار کند اما در کلاسهای آنلاین به دلیل کندی یا قطعی اینترنت هنگامی که استاد مینوازد شاگرد نمیتواند بطور همزمان آن را تکرار کند و باید با قدری توقف این آموزش انجام میشود. اما با تمام این مشکلات آموزش آنلاین در دوران کنونی بههرحال گزینهای بسیار مناسبی است که باعث میشود شاگرد در خانه بماند و نیازی به بیرون آمدن از منزل نباشد و به آموزش موسیقی یا درسهای دیگری هنری یا ورزشی بهصورت آنلاین بپردازد.
من شاگردان بسیار جوانی دارم که عاشقانه تمرینات خود را پیگیر هستند و ادامه میدهند، پیشنهاد من این است در شرایط امروز که بیشتر اوقاتشان را در خانههای خود میگذرانند از فرصت بهدست آمده استفاده کنند، موسیقی گوش بدهند، مطالعه خود را بیشتر کنند، هنر خط و خوشنویسی انجام دهند، شعر بخوانند و اگر سازی مینوازند کلاسهای آموزشی را به هر شکلی که هست ادامه بدهند و خود را بیش از پیش در زندگی، فرهنگ و ادبیات بالنده کنند چرا که آنچه امروز ما احتیاج داریم بیش از هر چیزی آگاهی دادن به نسل جوان و بالندگی آنها است. اما درمورد اجرای کنسرتهای موسیقی بهصورت آنلاین باید بگویم برگزاری اجراهای صحنهای با یکسوم ظرفیت سالن طبیعتاً به لحاظ مالی برای تهیهکننده و گروه هنری به صرفه نیست اما میتوان این اجراهای زنده را به گونهای تدارک دید تا مخاطبان بتوانند در فضای باز و با خودروهای خود از طریق السیدیها تماشا کنند. به هرحال سبک زندگی در دوران کرونا تغییر کرده و نباید انتظار داشته باشیم زندگی عادی و اجراها نرمال و همچنان برقرار باشد بلکه بایستی خود را با شرایط امروز بهروزرسانی کنیم. به هرحال کارهای هنری، موسیقی و آموزش و اجرای کنسرتها نباید متوقف شود.
هنرمندان در تمام روزگاران و حتی در گامهای کوچک و بزرگ همیشه کنار مردم حضور داشته و دارند ما میتوانیم با موسیقی حال جامعه را خوب کنیم مانند همین کلاسهای آنلاین که در این مدت زمان برگزار کردهایم و تقریباً از تمامی شهرهای ایران و دنیا مورد استقبال کمنظیری هنردوستان و مردم قرار گرفت و البته حال ما هم در این کلاسها بهتر میشود و امیدواریم تأثیر خوبی در روحیه مردم کشورمان داشته باشد. هرچند که در شرایط امروز و بحران کرونا هنر و موسیقی به لحاط مالی ضربه بسیاری خورده و درآمد همه هنرمندان کم شده است. ناگفته نماند این شرایط برای همه جامعه است و بسیاری از مردم و علاقهمندان به موسیقی مشکل اقتصادی پیدا کردهاند و شاید حتی نتوانند دراین کلاسهای آنلاین حضور داشته باشند. من بر این نظرم نهادهای فرهنگی موظف هستند به هنرمندان و واحدهای آموزشی سوبسید تخصیص بدهند. چیزی که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام میگیرد. بهطور مثال اپرا بخشی از هنر موسیقی است که البته پرهزینه و گرانقیمت است اما بسیاری از کشورهای صاحب فرهنگ و تمدن بر این باورند که برای زنده مانده هنر و بیشتر شدن تعداد علاقهمندان به اپرا و گسترش آن در بین مردم، سازمانهای فرهنگی و شهرداریها اپرا برگزار میکنند و بلیتهای رایگان با گزینش ویژه به علاقهمندان میدهند تا مردم رایگان اپرا ببیند و سطح هنری و فرهنگی آنها ارتقا پیدا کند. این از جمله کارهایی است که انتظار داریم نهادهای فرهنگی وابسته به دولت در ایران نیز آن را انجام بدهند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
چرا برنامه «دورهمی» بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی ضبط و پخش میشود؟
سلامت مخاطب اولویت اول تلویزیون نیست
زرین زردار
استاد ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
این روزها در تلویزیون شاهد استفاده مجریان از ماسک هستیم اما از طرفی برنامههایی مانند «دورهمی» بدون رعایت پروتکلها و با حضور تماشاچیانی که ماسک ندارند اجرا و پخش میشوند. تلویزیون به اقتضای فعالیتش و حداقل در تجربههای اخیر و بخصوص از زمانی که شروع به تأمین مالی برنامههایش از مسیر تبلیغات کرد پر از این تضادها بوده است. در برنامههایی مانند «دورهمی» هم شاهد این هستیم که پروتکلها به نفع برنامهها زیر پا گذاشته میشود. در این شرایط راهکار درست این است که برنامههای سرگرمکننده را بدون حضور تماشاچی برگزار کنیم هر چند که به برنامه لطمه خواهد زد. این اتفاق در تمام دنیا افتاده و تاک شوهای پرمخاطب دنیا و شوهای تلویزیونی مشهور مخاطبان داخل استودیو را حذف کردهاند. اما این اتفاق در ایران و در تلویزیون ایران نیفتاده است چون انگار این دشمن نامرئی هنوز برای ما جدی تلقی نشده و سلامت مردم در اولویت اول ما قرار نگرفته است. ما هنوز در تعارف با کووید 19 هستیم. با گذاشتن این تصاویر در کنار بعضی اظهارنظرها به این نتیجه میرسیم که به نظر میرسد عزمی وجود دارد که شرایط را عادی نشان دهد و به همین دلیل برنامه سازان در این تناقض قرار گرفتهاند. تناقض اینکه باید مطابق شرایط عادی رفتار کرد در حالی که همه میدانیم شرایط غیرعادی است.
چیزی که بهعنوان تناقض در تلویزیون میبینیم محصول این نگاه است و نتیجهاش این است که بخش زیادی از افراد بحران را جدی تلقی نمیکنند. در صورتی که اگر این تغییر را در تلویزیون ببینیم که مجری با اینکه اصولاً باید صورتش دیده شود خیلی جدی ماسک میزند تأثیر عمیقتری بر مخاطب میگذارد و متوجه میشود بحران جدی است و وقتی بر حیاتیترین چیزهایی که برای پخش تلویزیونی واجب است تأثیر گذاشته پس زندگی ما هم باید تحت تأثیر تغییر شرایط متحول شده و سبک زندگیمان باید تغییر پیدا کند.
وقتی مخاطب میبیند که برنامه سرگرمکننده تولید میشود و برای اینکه به برنامه لطمه نخورد پروتکلها کنار گذاشته میشود، ناخودآگاه احساس میکند دوست دارد فشار را از روی ذهنش بردارد. صحبت از یک تأثیر روانی است. همه ما دوست داریم به شرایط عادی و زندگی بدون ماسک برگردیم و طبیعی است که بهصورت گزینشی دنبال شواهدی بگردیم که به ما بگوید اوضاع عادی میشود. انسانها دنبال نقطه امید میگردند و تبلیغات تلویزیونی و برنامههایی مانند «دورهمی» نشان میدهد میتوانیم کورسوها را بهصورت گزینشی در تلویزیون پیدا کنیم. با پخش این تصاویر هم الگوسازی غلط اتفاق میافتد و هم ضد تبلیغ انجام میشود.
چند سال پیش مطالعهای درباره یکی از شبکههای تلویزیونی انجام و منتشر شد که در آن از مدیران خواسته بودند اهداف کوتاه مدت شبکه را براساس اولویتشان رتبهبندی کنند. محتوا، تجهیزات، تکنولوژیهای جدید و مخاطب هم بین این اولویتها بود. در بین این اهداف
کوتاه مدت مخاطب رتبه 12 را گرفته و آخرین بود. در این شرایط بسیار طبیعی است که مخاطب و نیازهایش دیده نشود.
ما مدتها درگیر این وضعیت و شیوع بیماری کرونا خواهیم بود بنابراین وقت آن است که رسانههای ما خودشان را با این وضعیت تطبیق دهند. شاید نتوانیم به این زودیها برنامههای قبلی را تولید کنیم و باید به سمت دیگری حرکت کنیم. نشان دادن اینکه مسأله جدی است کمک میکند زودتر از این بحران خارج شویم. وقتی شبکهای از برنامهای پرمخاطب میگذرد این هشدار جدی را به جامعه میدهد که مسأله جدی است و ما با تمام منافع مادی و معنوی این برنامه تصمیم گرفتیم آن را تعطیلش کنیم و مخاطب متوجه میشود که اگر شبکهای از منافعش میگذرد یعنی ما هم باید از بسیاری چیزها چشم پوشی کنیم چون با بحران واقعی مواجه هستیم.
یک پرونده خوشمزه برای غذا و عاشقانش
چهاردهمین شماره ماهنامه مکتوب طنز سه نقطه به تازگی منتشر شده و «شرح ماجرای طبخ و سِرو و صَرف در طریقت طعام» پرونده ویژه و البته بسیار خوشمزه این شماره است. در واقع در این شماره چهاردهم، پرونده غذا به سه بخش تقسیم شده که شامل تأملاتی درباره ماهیت غذا و اصل غذاخوردن است و چند یادداشت خواندنی دارد. بخش دوم پرونده هم اختصاص پیدا کرده به انواع و اقسام غذا و نحوه مواجهه آدمها با آنها که از یادداشتهایی تشکیل شده در مورد غذای ایرانی، نقد افسانههای رایج درباره غذا، تأملی در غذاهای وارداتی و... بخش سوم پرونده هم با مطلب «یک وسیله کمک آموزشی» از هادی مقدم دوست آغاز میشود که در واقع به تأمل درباره دلایل غذاخوردن پرداخته است. سید اکبر میرجعفری در همین بخش از تجربههای خود درباره حذف و اضافههای غریب در غذاها نوشته و احسان رضایی درباره حالات و عادات غذایی مشاهیر ادبیات گفته است و همینطور مطلبی به قلم علیرضا محمودی که در واقع مرثیهای است برای کباب کوبیده.
پایان بخش پرونده غذا هم پنج تکنگاری درباره غذاهای ایرانی به قلم محمد طلوعی است که ضمن این تکنگاری به این مسأله اشاره میشود که کباب و آبگوشت و قیمه و قرمه سبزی و نیمرو پنج گنج سفره ایرانی هستند با ذکر مفصلی که در این یادداشت از آن سخن گفته شده است. «اعلانات» علی اکبر قاضیزاده و «شکوه علفزار» از رضا دباغی و «زرد عمیق» زهرا درمان از نوشتههای کرسی آزادنویسی سه نقطهاند.
«تهرانشهر» هم بخش ویژه «سه نقطه» درباره و برای شهر تهران است. در تهرانشهر شماره ۱۴ احسان حسینی نسب در نوشتهای با عنوان «آشوویتس، ته شهباز جنوبی» از محله کودکی خود نوشته و محسن فرجی نیز در «خانههای خوشبختی که از پنجرههایشان بوی خوراک میآید» از نخستین مواجهههای خود با تهران گفته است. سعید مروتی در سلسله نوشتههای خود درباره تصویر تهران در سینمای ایران به سراغ «خداحافظ رفیق» امیر نادری رفته و مریم حسننژاد نیز درباره تفریحات ساده زندگی شهرنشینی در مرکز تهران چیزی نوشته است. تهیه و خواندن چهاردهمین شماره «سه نقطه» به مدیرمسئولی امید مهدینژاد و سردبیری مرتضی کاردار و مدیریت هنری محمد صمدی، مجلهای است که خواندنش را به شما پیشنهاد میکنیم مخصوصاً اگر اهل لذت بردن از غذا هستید.
#کادر_درمان
یگانه خدامی
با شدت گرفتن بیماری کرونا در کشور و بالا رفتن آمار افراد بستری شده در بیمارستانها خیلیها نگران کادر درمان هستند و درباره آنها مینویسند. پزشکان و پرستارانی هم در شبکههای اجتماعی از شرایطی که این روزها دارند میگویند و از مردم میخواهند پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند. عکسهایی هم از تعدادی از کادر درمان که خودشان هم کرونا گرفتهاند منتشر شد که بسیاری از کاربران را متأثر کرد: «امروز ۱۱ روز است که از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت میکنم. علاوه بر همه مراقبتها و نگرانی نسبت به روند بیماری در او، خودم هم برای پیشگیری علاوه بر رعایت همه پروتکلها، به جز وقت غذا خوردن و وضو ماسک میزنم. این فقط قطرهای است از دریای رنجی که کادر درمان در این ۶ ماه متحمل شدند.»، «طرف میگه اونی که میخواد کنکور بده با وجود ماسک نمیتونه... یعنی طرف میخواد دو ساعت با ماسک امتحان بده نمیشه! بیچاره این کادر درمان که یکی دو شیفت با ماسک و لباس مخصوص دارند کار میکنند»،برای پسرم زنگ زدهاید؟ امیرحسینم رفت؛ دلم برای مامان گفتنش تنگ شده است. گریه میکند. صدای گریهها و نفسکشیدنهایش، سکوت را میشکند. لحظاتی میگذرد تا دوباره این مادر شهید مدافع سلامت صحبتش را شروع کند: «امیرحسینم عاشق کارش بود. همیشه میگفت: مامان! من قسم خوردم.»، «واقعاً دم پزشک و پرستار جماعت گرم تو این بحران کرونا مؤدب، با حوصله و صبر زیاد زیر اون همه ماسک و تجهیزات به همه رسیدگی کنن»، «کادر درمان و مردم یکی یکی پرپر میشن و آقایون همچنان به کرونا به عنوان شبه بحران نگاه میکنن! خواهشاً به فکر کادر درمان باشید، برگزاری کنکور ارشد (۴، ۵، ۶ روزه دیگر) و سراسری فقط آنان را از پا میاندازد»، «من الان دیدم یکی که خیلی هم ادعای حمایت از کادر درمان رو داشت از صبحونه خوردنش تو جاده شمال استوری گذاشته»، «چرا مثل کشورهای دیگه منع مسافرت بین شهری، منع عروسی و مجلس ختم نمیگذارید و جریمه نمیکنید؟ حداقل جلوی این سه مورد رو بگیرید، مردم رعایت نمیکنند چون فکر میکنند مرگ برای همسایه است، تاوانش رو کادر درمان میده.» ، «مامانم هر سال سوم امام حسین(ع) آش میپخت و روضه میذاشت. امسال بهم سپرده یه مغازه که ترجیحاً ماسکهای درست حسابی نه از این بیخودها، میفروشه پیدا کنم تا ماسک فیلتردار بگیره واسه کادر درمان.» ، «استوری تکاندهنده یکی از پرستاران اورژانس قزوین: دومین روزه که با سرم سر شیفت هستم؛ همه همکارام خستهان؛ اینقدر بیرحم نباشین. تو رو خدا ماسک بزنین»، «بشدت نگران وضعیت کادر درمان مراکز درمانی کشور اعم از پزشکان عزیز پرستاران، بهیاران و کلیه افراد شاغل در حوزه بهداشت و سلامت هستم. هیچکس به فکر بار سنگینی که بر دوش این عزیزانه نیست. پروتکل یک واژه تزئینی شده.».
عکس نوشت
مراسم خاکسپاری خسرو سینایی کارگردان «عروس آتش» در قطعه هنرمندان برگزار شد. بهدلیل شیوع بیماری کرونا تنها خانواده و دوستان نزدیک سینایی در این مراسم حضور داشتند و او کنار محمدعلی کشاورز که بهتازگی درگذشت به خاک سپرده شد. او و محمدعلی کشاورز بیش از نیم قرن با یکدیگر دوست بودند. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ با انتشار تصویری از مزار خسرو سینایی در توئیترش نوشت: «خسرو سینایی در جوار نامداران هنر ایران. مرثیه گمشده
پایان ندارد.»
به نام تاریخ
14 مرداد
در صد و سی و هشتمین روز از سال باید از هنرمندان و چهرههای فرهنگی بسیاری حرف بزنیم و دربارهشان بخوانیم. تعداد زیادی از آنها امروز به دنیا آمده یا درگذشتهاند.
تولدها
اسدالله ملک: نوازنده چیره دست ویولن و کمانچه سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. اسدالله ملک از کودکی ویولن را آموخت و بعد به کلاسهای ابوالحسن صبا رفت. پس از آن در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و همزمان در ارکستر انجمن ملی موسیقی به رهبری روحالله خالقی نواختن را آغاز کرد. او برای بسیاری از خوانندگان قدیمی ایران نواخت و آهنگسازی کرد و آلبومهای «سمیرا»، «نغمه رؤیایی» و «نغمهها» پس از پیروزی انقلاب اسلامی از او منتشر شدند. اسدالله ملک سال 1380 درگذشت و 200 قطعه موسیقی از او به یادگار ماند.
ژاله علو: گوینده خوش صدا و بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون امروز 93 ساله میشود. ژاله علو سال 1327 به رادیو راه پیدا کرد و پس از آن اجرای نمایشهای رادیویی را آغاز کرد و یکی از پایهگذاران برنامه مشهور «داستان شب» بود. پس از آن وارد سینما و تئاتر شد و در دوبله هم بسیار فعال بود. بازی در نقش «خاله لیلا» در سریال «روزی روزگاری» یکی از ماندگارترین نقشهای اوست.
جلال ستاری: محقق و اسطوره شناس و نویسنده ایرانی سال 1310 به دنیا آمد. او هم در حوزه روانشناسی فعال بود و هم در حوزه اسطوره شناسی و افسانهها فعالیت میکرد و بیش از 90 کتاب در زمینه ادبیات نمایشی و نقد نوشته است. کتابهایی مانند «بازتاب اسطوره در بوف کور»، «سیمای زن در فرهنگ ایران»، «شرق در ادبیات فرانسه» و «افسون شهرزاد». جایزهای بهنام او هر سال به پژوهشگران برتر نمایش ایرانی داده میشود.
حمید پورآذری: کارگردان تئاتر و مدیر گروه تئاتری «پاپتیها» امروز 52 ساله میشود. حمید پورآذری بیش از 20 سال است که در تئاتر فعالیت میکند و نمایشهایی چون «متروکه خوانی»، «قطعه گمشده»، «آواز کرک»، «خانه ابری»، «سال ثانیه» و «من گرگ خیالبافی هستم» از آثار اوست. حمید پورآذری در فیلم «گرگ بازی» هم بازی کرده است.
فین تیسن حافظ شناس کانادایی، جان هیوستن کارگردان و بازیگر امریکایی، کلود اوتان لارا فیلمساز فرانسوی، صادق عاشورپور نمایشنامه نویس و کارگردان، آناهیتا آذرشکیب داستان نویس، سحر شیرمحمدی شاعر، احسانالله نیک آیین داستان نویس و کنوتهامسون نویسنده نروژی هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
شیرکو بیکس: شاعر معاصر کرد 7 سال پیش در چنین روزی درگذشت. او متولد 1940 در سلیمانیه کردستان عراق بود و اولین شعرش را در 17 سالگی منتشر کرد. 1968 اولین دفتر شعرش منتشر شد و پس از آن وارد مبارزههای سیاسی شد. سال 1988 جایزه خانه قلم سوئد به او اهدا شد و خودش هم ساکن این کشور شد اما در سال 1991 به کشورش بازگشت و یک سال بعد هم نماینده پارلمان کردستان عراق شد. در کنار فعالیت سیاسیاش مؤسسه انتشاراتی تأسیس کرد که تا پایان عمر سرپرست آن بود.
حسین پناهی: بازیگر و شاعر متفاوت ایران سال 1383 در چنین روزی درگذشت. حسین پناهی متولد 1335 بود و در تهران دوره بازیگری و نمایشنامهنویسی گذراند. بازیگری را از مجموعه «محله بهداشت» آغاز کرد و با پخش نمایش «دو مرغابی» که خودش نوشته و کارگردانی کرده بود و بازیگرش هم بود مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. طنز تلخ او و نحوه خاص گفتارش باعث شد بین مردم شناخته شود و در فیلمهایی چون «گال»، «نار و نی»، «اوینار»، «روز واقعه» و در سریالهایی مانند «گالشهای مادربزرگ»، «روزی روزگاری»، «دزدان مادربزرگ»، «آژانس دوستی»، «همسایهها» و «روزگار قریب» بازی کرد. حسین پناهی شاعر هم بود و کتابهایی منتشر کرد.
قمرالملوک وزیری: خواننده آوازهای سنتی ایرانی سال 1338 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1284 بود و مادربزرگش روضه خوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود. صدای خوش را از او به ارث برد و سال 1303 نخستین کنسرتش را در تهران اجرا کرد. قمرالملوک وزیری بسیار نیکوکار بود و عواید بسیاری از کنسرت هایش را به کارهای خیریه اختصاص میداد به همین دلیل هم اواخر عمرش را در تنگدستی گذراند. نام او در سی و هفتمین نشست سالانه سازمان ملل در پرونده این سازمان ثبت شد.
سالروز درگذشت سدیدالسلطنه کبابی شاعر و نویسنده و هانس کریستین اندرسن نویسنده هم امروز است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ساسان سالور: فیلمهای دفاع مقدس برای نسلهای بعدی تولید شود
-
فرصتی برای آگاهی و بالندگی نسل جوان
-
سلامت مخاطب اولویت اول تلویزیون نیست
-
یک پرونده خوشمزه برای غذا و عاشقانش
-
#کادر_درمان
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین